SENASTE NYTT

Historien om ett fotografi, del 2.

Den 16 februari fyller spårvägsmannen K. E. B. Cedvall, Gröndal, 50 år. Cedvall som tillhört Gröndalssektionens styrelse sedan ett 10-tal år tillbaka har såsom sektionens energiska kassör nerlagt ett synnerligen stort intresse för Hyresgästföreningen. Var en bland de första medlemmarna när sektionen startade 1929 och var under många år en verkligt intresserad och pålitlig funktionär vid Gröndalssektionens årliga återkommande Vår- och Höst-fester. Såsom varande en av de bästa förespråkarna på platsen för H. S. B. bebyggelse var han den första lägenhetstecknaren uti Gröndals H. S. B.-hus och driver en både saklig och intresserad propagande för en ytterligare utvidgad bostadsproduktion i Gröndal.

Bilderna föreställer K. E. B. Cedvall på sin 50-årsdag och fickuret han fick som present.

























Historien om ett fotografi, del 1.

Ett fotografi utan historia är bara ett fotografi. Ett fotografi med historia är så mycket mer. Från början var mannen i mitten den ende vars namn vi kände till samt att vi visste att spårvagnen körde i Stockholm nån gång efter 1919. Med lite efterforskningar hos Spårvägsmuseet i Stockholm hittade vi mannens personakt och med hjälp av fantastiskt kunniga och intresserade människor i Svenska Spårvägssällskapet fick vi information om var bilden är tagen och när. Här kommer historien om denna bild.

Mannen i mitten heter Karl Emil Bernhard Sedvall och föddes 16 februari 1892 i Brännkyrka församling i Stockholm. Enligt hans personakt började han som extra söndagskonduktör den 2 december 1918 för att bli godkänd konduktör den 20 december 1918. Den 1 juli 1919 blev han ordinarie anställd. Drygt ett och ett halvt år senare, den 18 januari 1921 blev han godkänd förare.

Det var hårda tag på den tiden och det behövdes inte mycket för att bli bestraffad. 1922 blev han suspenderad i två dagar för ett olämpligt uttalande till befäl i trafikanters närvaro. Det skulle ha varit roligt att veta vad han sagt och vad befälet hade gjort för att föranleda detta uttalande. 1924 fick Bernhard en varning för brist i avräkning. Återigen vore det intressant att veta mer om detta. Hur mycket fattades det o.s.v. men det lär vi aldrig få veta.
Sedan gick 21 år innan något nytt hände. Då blev det tre dagars suspendering för att ha ”orsakat urspårning och elektrisk växel” Det är lite oklart vad denna mening egentligen betyder men det är så det står i personakten.

Bernhard avled den 18 december 1945 i en ålder av 53 år. Han segnade ner vid busshållplatsen på väg från sin stuga. Han efterlämnade sin maka Greta och barnen Inga och Sune.

Vagnen är en SS A8 nr 193, fd SSB A2 nr 23, systervagn till nyligen renoverade vagn 24 på Djurgårdslinjen.

Var är vi någonstans?
Till vänster om vagnen står 188 på kaféskylten på huset. Platsen är därmed Hornsgatan 188 som den hette på den här tiden. Numer heter gatan Hornstulls strand och huset har nummer 3. Vagnen har alltså svängt höger strax före bron in på nuvarande Horntulls strand och till sin ändhållplats. Sedan svänger vagnen höger in på Brännkyrkagatan, därefter höger in på Långholmsgatan och slutligen vänster ut på Hornsgatan igen.
Fastigheten Sågen 18 byggdes om 1942 och året efter öppnade biografen Rio här. Bion finns för övrigt fortfarande kvar. Fasaden däremot gjordes om rejält då 1942 så man kan inte känna igen huset i alla dess delar.

När är då bilden tagen?
Linjenummer 10 infördes den 1 januari 1919. Vagnen togs ur trafik 1929 och redan året innan flyttades linje 10 härifrån till ny ändslinga öster om Långholmsgatan. Den bro man ser till höger byggdes 1915 och ersattes 1928 av den första högbron. Men det finns detaljer som kan göra dateringen bättre, t.ex. skyltningen. Bilden är sannolikt tagen mellan 1 januari 1919 då linjenummer 10 infördes och 1 april 1922 då belyst nummerkruka infördes på takkanten.

Märker ni hur oerhört intressant det blev med all denna information? Man blir bra sugen att åka till adressen och se med egna ögon hur det ser ut idag och jämföra med hur det såg ut då för 100 år sedan.



















Trehundratusen!

Nu har ytterligare en jämn och fin siffra uppnåtts. I dagarna passerade vi trehundratusen objekt bland våra kunders foton och föremål. Mycket roligt tycker vi och vi kommer tillsammans att jobba vidare mot nya fina siffror.

God Jul & Gott Nytt År!

Vi på Digital Kultur önskar alla våra kunder och besökare en God Jul & Gott Nytt År! Passa på mellan all sill, skinka och julklappar att samla släkten för att titta på alla bilder som finns i våra kunders databaser. Kanske kan ni bidra med information om vad bilderna föreställer. På andra sidan nyår jobbar vi vidare med att tillgängliggöra kultur för så många som möjligt.

Försvunnen bildskatt dyker upp!

Vi har många gånger funderat över var Polyfoto Bollnäs stora bildarkiv tagit vägen. Vi har frågat och ingen har vetat. Nu är det hittat. Wåhlstedts Foto & Ateljé som tog över Polyfotos verksamhet för några år sedan hittade det. De ringde oss och vi blev naturligtvis jätteglada. De första bilderna finns redan utlagda i en ny databas. Det är 107 bilder på Volvobilar i alla möjliga sammanhang. Inom kort kommer det bandy- och hockeybilder. Vad som kommer efter det får bli en överraskning då det tar en stund att utforska det digra bildarkivet.

http://www.digitalkultur.se/tor/polyfoto_bollnas/public/

Sida 1 av 1312345»10...Last »