FAQ

01


med
i
Digital
Kultur

Hur gör jag om jag har bilder jag vill lägga ut hos er?

Kontakta oss så skapar vi en databas med tillhörande toppbild till er. Vi skriver ett avtal innehållande allmänna avtal samt ett avtal som reglerar ägar- och rättighetsförhållanden.

Vad kostar det?

Vi har en databas för alla. Från en helt kostnadsfri till flera nivåer av betalversioner. Kontakta oss för aktuell prislista.

Hur lång tid tar det att digitalisera bilderna?

Det beror på form, skick och mängd av bildmaterialet. Kontakta oss så lämnar vi uppskattad tidsåtgång och pris.

Vi har skannat själva, vilket filformat vill ni ha bilderna i?

I TIFF-format. Vi rekommenderar minst 12 MB för en svartvit bild och 36 MB för en bild i färg men det fungerar givetvis även med andra filstorlekar. Databasen klarar även att hantera JPG, PNG, GIF samt BMP.

Äger Digital Kultur bildrättigheterna?

Nej vi äger inga bilder eller några rättigheter till dem. Vi tillhandahåller bara en plats att visa upp dem på internet.

02

Digitaliseringstjänster

Kan ni skanna alla sorters negativ?

Vi skannar plastnegativ, glasplåtar, diabilder och pappersbilder m.fl. Det enda vi inte skannar är nitratnegativ.

Vilken upplösning är det på TIFF-filerna?

Upplösningen varierar beroende på negativets fysiska storlek. Dock har vi som standard att alla negativ vi skannar skall räcka till ett foto i A4 format.

Får man de digitala kopiorna efteråt?

Ja, ni får alltid en digital kopia på alla bilder.

Hur levereras de färdiga TIFF-filerna?

De levereras på dvd, usb eller hårddisk som bildägaren bekostar. De kan också laddas ner via vår ftp-tjänst.

Kan jag ladda ner mina högupplösta bilder?

Ja, via vår ftp-tjänst.

Vad kostar det att digitalisera och hur lång tid tar det?

Det beror på antal, form och skick på bildmaterialet. Kontakta oss så lämnar vi offert på pris och uppskattad tidsåtgång.

03

Använda
databasen

Hur söker man i databasen?

Det finns en användarmanual i menyn. Den beskriver hur de olika funktionerna fungerar.

Jag vill köpa en bild, hur?

Kontakta oss med vilken bild du är intresserad av så förmedlar vi kontakten med bildägaren.

Vad kostar det att köpa en bild?

Det är upp till varje bildägare att bestämma hur mycket en bild kostar.

Jag vet vad bilden föreställer, hur delar jag med mig?

Använd Lämna information-funktionen som finns i anslutning till varje bild. Fyll i formuläret och skicka.

Kan jag ladda ner bilden?

Nej du kan inte ladda ner bilden. Kontakta bildägaren om den bild du är intresserad av.

04

Teknik

Hur skannar man rätt?

Skaffa en bra skanner. Epson V700 har fått stor spridning och används på många ställen där krav på hög kvalitet finns, t.ex. museum samt givetvis här hos oss på Digital Kultur. Använd alltid TIFF format och skanna med en hög upplösning som räcker för de olika behov som kan dyka i framtiden. Hellre för hög upplösning än att behöva skanna om allt en gång till. Undvik att ta i negativen med händerna. Använd handskar gjorda för detta ändamål när ni hanterar negativen.

Vad är det för skillnad på TIFF och JPEG?

TIFF är ett format som lämpar sig väl för all typ av fotografisk användning. Mycket bra som arbetsformat eftersom man behåller all kvalitet som finns i bilden. JPEG är ett format som effektivt får ner storleken på fotografiska bilder. Bra för visning på internet. Mindre bra som arbetsformat eftersom bilden får sämre kvalitet med varje generation.

Vad är upplösning?

En bild består av punkter. Dessa punkter kallas på bildskärm för pixlar. Enheten ppi beskriver pixeltäthet på bildskärm per tum. Enheten dpi är motsvarande för tryck på papper. Om en bild t.ex. har upplösningen 72 ppi, betyder det att en kvadrattum av bilden innehåller 5184 pixlar (72 pixlar bred x 72 pixlar hög = 5184 pixlar). Högre upplösning ger mer detaljrikedom och mjukare färgövergångar. Tryckerikvalitet brukar vara 300 dpi.

Vad har ni för backup?

Vi har automatiska system som säkerhetskopierar allt men även säkerhetskopior på olika orter utanför huset. Dessa säkerhetskopior finns på flera olika lagringsmedium. Dessutom har vi manuella system. Detta gör att vi är skyddade mot t.ex. brand, vattenskador och inbrott/skadegörelse. Vi har även UPS som skyddar oss mot strömavbrott så att tjänsten alltid är online.